GAFFA

Varano
Step Up
Date: 18th March 2005
Reviewer: Morten Schwarz Lausten
Den danske duo Puddu Varano har gennem en årrække været et af landets mest feterede electronica acts. Fra iørefaldende melodier og hårde, dansable (big)beats på Frequency (1998) til velproduceret, laber latinlounge og 70'er-feeling på de efterfølgende 2 album Star 70 (2000) og Time To Grow (2002) gjorde sit til, at duoen som nogle af de eneste på klubscenen i Danmark kunne leve af musikken. Forrige år sluttede så festen. Og så alligevel ikke. Morten Varano, der sideløbende har produceret en hav album, fortsætter stilen uden Alex Puddu (der i øvrigt sidste år udgav et fremragende soloalbum) med et friskt hold af spændende sammensvorne. Så fans af navnlig de to sidste Puddu Varano-album vil bestemt ikke blive spor skuffede. Tangentspilleren Morten Varano er en af kongerigets mest tjekkede klubproducere, og albummet er af meget høj, international standard. Et nummer som Music Is My Soul – et af de numre, hvor Mobys faste sangerinde Diane Charlemagne medvirker, er på fuld omgangshøjde med det bedste fra en house-playboy som Dimitri From Paris og vil, ligesom det frækt soul-vuggende titelnummer, sagtens kunne skabe røre på alverdens bonede dansegulve. Men et skævt nummer som Leaving My Troubles Behind, der byder på et miks af rap, breakbeats, violin og blæsere(!), viser, at Morten Varano søger andre veje. Albummet er derfor nuanceret: Andre numre får et strejf af en anden verden med strygere, akustisk guitar og sitar som på det rørende Dead End Street med sfærisk skønsang af norske Unni Wilhelmsen. (4 af 6 stjerner)

Labels